Reclamecode Social Media & Influencer Marketing 2019

Reclamecode Social Media & Influencer Marketing 2019

De nieuwe Reclamecode Social Media & Influencer Marketing 2019 ligt er. Niet dat er een Fyre-achtige aanleiding was in Nederland, maar de Stichting Reclame Code vond het tijd voor een update.

Wij hebben die update onder de loep genomen.

Wat is er nu nieuw ten opzichte van de oude?

De titel is langer. “Influencer Marketing” is er aan toegevoegd. Het was voorheen alleen “Reclamecode Social Media”. Stichting Reclame Code zegt daar het volgende over: “De ontwikkelingen in social media gaan snel en influencer marketing is een veel gebruikt middel geworden.” Dat verklaart de naamswijziging.

Overigens betekent dit niet dat influencer marketing voorheen niet onder de code viel.

Hoofdstuk 3 van de code “Openbaring en herkenbaarheid van relevante relatie” is meer uitgebreid een heeft meer substantie gekregen.

Twee nieuwe hashtags doen hun intrede waarmee een influencer kan aangeven dat er sprake is van een samenwerking of partnership: #collab en #partner(ship). Is ook logisch: als de code ook influencer marketing omarmt, kun je deze hashtags niet negeren.

Interessant is om te zien dat drie hashtags zijn gesneuveld. De Stichting Reclame Code noemt #paid, #sample en #prom niet meer in de code. Blijkbaar zijn die geadsorbeerd door #collab en #partner(ship). De vraag is echter of een consument begrijpt dat #collab of #partner(ship) in kan houden dat er sprake is van de situatie dat influencer iets gekregen heeft voor de boodschap: een sample, een product of betaling. Want de woorden collaboration en partnership (de Engelse woorden waarvan de hashtags zijn afgeleid) zijn eigenlijk eufemismen: ze beschrijven niet wat feitelijk aan de hand is, namelijk dat de influencer iets krijgt (in natura of geld) voor de boodschap.

Waar moet je voor zorgen als content creator of influencer?

Concreet verandert er dus niet zo veel. Wat belangrijk is en blijft:

  • Reclame dient duidelijk als zodanig herkenbaar te zijn.
  • Indien je als content creator en/of influencer een vergoeding in geld of natura ontvangt van de adverteerder, dient dat uitdrukkelijk vermeld te worden in de uiting.

 

Hier staat de nieuwe Reclamecode Social Media.