top of page

Let's stay connected

  • Foto van schrijver: Mr. Lennert D. Ouwerkerk (LL.M.)
    Mr. Lennert D. Ouwerkerk (LL.M.)
  • 25 mei 2018
  • 1 minuten om te lezen

Bijgewerkt op: 1 okt 2024

De e-mailboxen hier ten kantore van Stimmt lopen al over met vragen over de AVG. En daar komen e-mails bij van partijen die het vervelend vinden als ze afscheid van ons zouden moeten nemen. Let's stay connected! Want zo is de gedachte, als we toestemming hebben, kunnen we verder met e-mailmarketing. Ik begreep zelfs dat Mailchimp -een veel gebruikt e-mailmarketingprogramma- er een speciale module voor heeft. Als een klant mij vroeg of ze dat ook moesten doen, kwam ik meestal tot de conclusie dat het niet nodig was:

  • De AVG gaat helemaal niet over e-mailmarketing, althans, het versturen van ongevraagde berichten. Dat is geregeld in de Telecommunicatiewet. En de AVG wijzigt die niet. Dat gaat de e-Privacy verordening wel doen, maar daarvan is de tekst nog niet eens zeker.

  • Wel is het zo dat voor toestemming strengere eisen gelden onder de AVG. Maar als je denk dat je voor de AVG (nogmaals) toestemming moet gaan vragen, had je het onder de oude Wet bescherming persoonsgegevens ook al niet op orde. Dus waarom nu opeens de boel gaan repareren, terwijl de ontvangers waarschijnlijk al die tijd zich netjes konden afmelden, via een link in de nieuwsbrief.

  • Klanten mag je gewoon over je eigen producten en diensten mailen. Ok, er staat in de Telecommunicatiewet dat je daar van te voren helder over moest zijn - dat je de gegevens voor e-mailmarketing zou gaan gebruiken, maar een kniesoor die daar op let.

  Wij worden juist heel achterdochtig als partijen zo'n let's-stay-connected-e-mail sturen. Want wat voor een (triviale) acties hebben dat soort partijen dan nog meer op hun AVG-todo-lijst staan?  

bottom of page